انواع رژیم های کاری در الکتروموتورها Duty Cycle

(S1) : کارکرد با بار ثابت به صورت دائمی(Continuous duty)

الکتروموتور تحت بار نامی به درجه حرارت پایدار و ثابت می رسد. در دوره ی کاری (S1) الکتروموتور بی وقفه کار می کند ، بدون آن که دمای آن از دمای مجاز تجاوز کند.

 (S2) : کارکرد با بار ثابت در زمان کوتاه(Short time duty)

الکتروموتور در بازه ی کوتاهی با بار نامی کار می کند . در این دوره کاری یا ( ΔTC) باید نسبت به دوره ی توقف و از دست دادن دما کوتاه تر باشد. بازه ها10، 30 ، 60  و 90  دقیقه برای زمان کار توصیه شده است .

(S3) : چرخه های متناوب قاعده مند(Intermittent periodic duty )

در این رده ، الکتروموتور دارای یک بازه ی کار و توقف به صورت درصد است . گفتنی است در حالت (S3) تاثیر جریان راه اندازی و توقف روی افزایش دمای الکتروموتور قابل صرفنظر کردن است . مقادیر توصیه شده برای کار الکتروموتور معادل 15، 25،40و60 درصد است.

(S4) : چرخه های متناوب قاعده مند با راه اندازی  (Intermittent periodic duty with starting)

در این رده الکتروموتور دارای یک چرخه راه اندازی سنگین ، کار با بار نامی و توقف است . این موارد را می توانید در بخش هایΔTC)  ،(ΔT*)) و(.ΔT)  تصویر زیر مشاهده کنید. الکتروموتور در این دسته بندی با نیروی بار یا ترمزهای مکانیکی متوقف می شود و فرایند ایستادن آن تاثیری روی افزایش دمای سیم پیچ ها ندارد.

(S5) : چرخه های متناوب قاعده مند با راه اندازی و ترمز الکتریکی  (Intermittent periodic duty with starting and breaking)

در این رده الکتروموتور دارای یک چرخه راه اندازی سنگین ، کار با بار نامی و توقف با ترمز الکترونیکی است . به عبارت ساده تر ، در کلاس (S5) علاوه بر کار با توان نامی ، تاثیر راه اندازی و توقف با ترمز الکترونیکی نیز روی افزایش دمای سیم پیچ ها لحاظ شده است .

(S6) : عملکرد دائمی تناوبی قاعده مند :  (Continuous duty with Intermittent periodic loading )

در این رده الکتروموتور دائم روشن است ، اما بازه ی کاری آن به صورت بار کامل (( ΔTC و بدون بار (.ΔT) تعریف می شود . به عبارت دیگر ، الکتروموتور در این کلاس دائم با بار نامی کار نخواهد کرد . مقادیر توصیه شده برای بازه ی کاری 10 دقیقه ای معادل 15 ،25 ، 40 و60 درصد است.

 

 

(S7) : عملکرد دائمی تناوبی قاعده مند با ترمز الکتریکی  (Continuous duty with starting and breaking)

در این رده الکتروموتور بطور دائم  در حال کار است  و چرخه ی کاری آن به صورت راه اندازی ، کار با بار نامی و ترمز الکترونیکی تکرار می شود . ترمز الکترونیکی در این گروه به صورت جریان معکوس در نظر گرفته شده است . از آن جا که الکتروموتور در دسته ی (S7) هیچ گاه متوقف نمی شود ، برای بیان حالتهای دوره ی کاری آن گشتاور موتور و گشتاور بار استفاده خواهد شد

(S8)  : عملکرد دایمی تناوبی قاعده مند با تغییرات سرعت با بار پیش بینی شده :  (Continuous duty with periodic speed changes)

در این رده نیز الکتروموتور دائم کار می کند و چرخه های راه اندازی ، تغییر سرعت و ترمز الکترونیکی آن بدون توقف تکرار می شود . انتخاب سرعت در این الکتروموتور با تغیبر در قطب ها انجام می شود و بار آن در هر سرعت مقدار ثابتی دارد. برای مثال، می توان تغییر سرعت در الکتروموتورهای دالاندر را نام برد. چرخه ی کاری الکتروموتور در رده ی (S8) را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. طبق تصویر ، هر چرخه ی کاری شامل راه اندازی ، کار و توقف در سه سرعت مختلف است . بار الکتروموتور در هر سرعت مقدار مشخصی دارد و قبل از تغییر قطب های الکتروموتور از ترمز الکترونیکی استفاده می شود.

(S9)  : عملکرد غیر تناوبی با تغییرات سرعت و بار غیر منظم :  (duty with non -periodic variations of speed and load)

در این رده  میزان بار و سرعت الکتروموتور به صورت غیر منظم تغییر می کند . به عبارت دیگر در این حالت چرخه ی منظم راه اندازی ، کار ، توقف ، تغییر سرعت و … وجود ندارد . تغییرات بار و سرعت الکتروموتور در محدوده  ی مجاز انجام می شود ، اما ممکن است در لحظاتی اضافه بار نیز رخ بدهد. طبق تصویر زیر ، در این چرخه ی کاری میزان بار کامل و اضافه بار در نظر گرفته می شود.

(S10)  : عملکرد  با بارهای ثلبت در سرعت های ثابت گوناگون و مستقل از هم  :  (duty with discrete constant loads and speeds)

در این رده  تعداد مشخصی از بارهای مجزا و ، در صورت امکان ، در سرعت های مختلف وجود دارد در حالت (S10) بارها و زمان ها مقادیر مختلفی دارند . برای نمونه، الکتروموتور می تواند در بازه ای مشخص از زمان ، بدون بار کار کند  و یا به میزانی بار داده شود که الکتروموتور به تعادل با حرارت مجاز  برسد. ماکزیمم بار نمیتواند از 1.15 برابر  دسته S1 باشد

گفتنی است در دوره های کاری (S3) تا (S8) زمان کارکرد موتور عموما بسیار کوتاه تر از زمان لازم برای رسیدن به تبادل و تعادل دمایی موتور است . موتور به صورت متناوب ، گرم می شود و در هر چرخه و سیکل کاری نیز سرد می شود . فقط بعد از تعداد دفعات زیاد کارکرد موتور در چرخه های کاری (S3) تا (S8) موتور به تعادل و تبادل دمایی می رسد.

برای ارسال نظرات ابتدا فرم را تکمیل و سپس ارسال نمایید.

زنبیل خرید